Regeringen indgik den 5. november 2003 trafikforlig med Dansk
Folkeparti, Det radikale Venstre og Kristendemokraterne.
I trafikforliget blev det desværre også besluttet, at
1. etape med udvidelsen mellem Motorring 3 & 4 skal igangsættes allerede nu og
stå færdigt i år 2012. Vejdirektoratet har fremlagt forslag
om en udvidelse af den eksisterende Frederikssundsmotorvej mellem M4 og R3 fra 4
til 6 spor, som herefter skal videreføres med en 6. sporet motorvej parallelt
med Jyllingevejs 4 spor direkte gennem Vestskoven samt diverse større
tilkørselsramper ved M3 - Dette betyder i alt 10-12 spor på denne strækning.
Denne del af Vestskoven er den mest benyttet skov i Danmark.
Trafikminister Flemming Hansen har sat 1. etape af
Frederikssundsmotorvejen til høring, og efter planen vil han stille
forslag om anlægslov i Folketinget engang i oktober. Anlægsloven skal til
behandling i 3 omgange. (1. etape er mellem Motorring 3 og Motorring 4) William Pedersen fra Grøn Trafik har som tidligere nævnt udarbejdet en alternativ løsning (Model2), som i modsætning til Vejdirektoratets 6 sporet motorvej gennem Vestskoven parallelt med Jyllingevejs 4 spor, ligger i Jyllingevej tracé. Denne model gennemgik William på et møde med Vejdirektoratet, hvor de påpegede mindre uhensigtsmæssigheder, og hvor de sammen fandt brugbare løsninger, som William oplyste, at han ville tage hjem og indarbejde. Vejdirektoratet afleverede imidlertid deres indstilling til lovforslag til Trafikministeren samme dag, som William afleverede den tilrettede version (Model2c) til både Trafikministeren, Trafikudvalget og Vejdirektoratet. I Vejdirektoratets indstilling til Trafikministeren lovpriste de deres eget forslag samtidig med, at de gav udtryk for, at Model2 ikke kunne anvendes pga. trafiksikkerhedsmæssige forhold. Denne argumentation gik naturligvis på den første model og ikke den justerede model. Den 6. september fremlage Trafikminister Flemming Hansen lovforslag ang. 1. etape af Frederikssundsmotorvejen - Vejdirektoratets løsning. (for yderligere oplysninger se tidligere status under Motorvej - Status). Under 1. behandlingen fik vi uventet støtte fra Socialdemokratiet, idet de fremsatte ændringsforslag til en linieføring i Jyllingevejs tracé, hvilket jo er præcist det, vi sammen med vores samarbejdspartnere har kæmpet for hele tiden. Situationen var nu den, at med støtte fra partierne S, DF, SF og Rad.V. havde vi flertal for vores alternativ, som efterfølgende skulle bearbejdes i Trafikudvalget. Den 28. oktober fik vi foretræde for Trafikudvalget, hvor vi fik mulighed for at imødegå de kritikpunkter, der havde været ang. Williams Model2. Kulturøkologisk forening i Albertslund fik desuden foretræde den 11. november. I den følgende tid kunne vi konstatere, at Vejdirektoratet fortsatte med at kritisere Williams model ud fra den første udgave, og ikke ud fra den justerede Model2c. Gennem vores støttere i Trafikudvalget bad vi derfor om et dialogmøde med Trafikminister Flemming Hansen, Trafikudvalget og Vejdirektoratet, hvor vi kunne få mulighed for at udrydde misforståelser og misinformation. Mødet fandt sted i Trafikministeriet den 12. januar 2005. I forbindelse med mødet udarbejdede vi et dokument, som blev udleveret til Trafikministeren og Trafikudvalget, hvor vi redegjorde for de kritikpunkter, som vi kendte til, at Vejdirektoratet havde fremført (se Dialogmøde vedr. Frederikssundsmotorvejens 1. etape - Trafikministeriet den 12. januar 2005). Da mødet havde en varighed af 1,5 time, var der en del punkter, der ikke nåede at blive færdigbehandlet, vi udarbejdede derfor endnu et dokument med hængepartier, som ligeledes blev udleveret til Trafikministeren og Trafikudvalget (se Afklaring af hængepartier i forbindelse med dialogmøde i Trafikministeriet den 12. februar 2005 og VESTSKOV VS. MOTORVEJ). Følg desuden sagen via Trafikudvalgsdokumenter på Folketingets hjemmeside: Den 18. januar udskrev Anders Fog Rasmussen folketingsvalg, hvilket betyder, at alle igangværende lovforslag bortfalder, og herefter skal genfremsættes efter valget. Vi kender naturligvis ikke sammensætningen i Trafikudvalget efter valget - eller hvem der efterfølgende er Trafikminister - men for at fremme vor sag, er det vigtigt, at vi får så mange støttere ind i udvalget som overhovedet muligt. Vi vil derfor opfordre til (hvis I har mulighed for det), at I ved valget sætter jeres stemme på en af de kandidater, som støtter os i vores fælles kamp for at få en bæredygtig trafikal løsning i vores region som både tilgodeser trafikanterne, befolkningen og naturen. Vi har udarbejdet en liste over de kandidater i de forskellige partier som
støtter os. Denne liste er/bliver udsendt sammen med indkaldelsen til
generalforsamlingen (1-2 maj), og kan desuden ses
under Motorvej - Hvad kan du gøre? |